Divat: A Divat fővárosa Párizs

Szeretettel köszöntelek a Divat klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 314 fő
  • Képek - 172 db
  • Videók - 22 db
  • Blogbejegyzések - 68 db
  • Fórumtémák - 1 db
  • Linkek - 17 db

Üdvözlettel,

Divat klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Divat klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 314 fő
  • Képek - 172 db
  • Videók - 22 db
  • Blogbejegyzések - 68 db
  • Fórumtémák - 1 db
  • Linkek - 17 db

Üdvözlettel,

Divat klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Divat klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 314 fő
  • Képek - 172 db
  • Videók - 22 db
  • Blogbejegyzések - 68 db
  • Fórumtémák - 1 db
  • Linkek - 17 db

Üdvözlettel,

Divat klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Divat klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 314 fő
  • Képek - 172 db
  • Videók - 22 db
  • Blogbejegyzések - 68 db
  • Fórumtémák - 1 db
  • Linkek - 17 db

Üdvözlettel,

Divat klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.



Bevezető

Családi album

Az őszi esték (vers)
Dömötör Pál

Rózsadombi idillicum (vers)
Páfrányházy Antal Zsombor (Papp Attila Zsolt)

Őszi esték remix (vers)
Székely Csaba

(Száz)tíz év múlva (vers)
Kuti Csongor

Őszi testek (vers)
Németh Zoltán

A képességek bemérése (vers
Karácsonyi Zsolt

Fészekbontás (vers)
Nagyálmos Ildikó

Repríz (vers)
Demény Péter

Püszüt (vers)
Szonda Szabolcs

A patriarkális rend – alulról és felülről
Magyari-Vincze Enikő

Hová lett a szocialista család
Geambaşu Réka

Rege a szarvasról és a szegénasszonról
Berényi Hajnalka

Család – retorika és valóság között
Herédi Zsolt

Családvédelem, gyermek, munkajog
Vallasek Magdolna-Márta

Családi platform (regényrészlet)
Kántor Lajos


Toll
A divat fővárosa
Keszeg Anna


História
Kállay Miklós (1887–1967)
Ormos Mária


Mű és világa
Vallomás
Láng Zsolt

A „kreatív írás” tanításának lehetőségei
Fábián Éva

Szövegvisszhang és szituáció
Zabán Márta

Kifulladásig (Filmszem)
Szántai János


Közelkép
Az öröklés időbeni változása egy család három generációja esetében
Miklós Zoltán-István

Családok és gazdasági egységek Héderfáján
Peti Lehel


Téka
Zölden, feketén, kéken
Gál Andrea

Gyapjúharisnya és emlékirat
Balázs Imre József

Profán pillanat
Vári Csaba

A nyelvek közötti érintkezés egy lehetséges következménye
István Anikó

Olvasószolgálat


Talló
Türelmesen, kitartóan
Balázs Imre József

Tízfalú tükörterem
J. P.



Lépcső/ház

Számunk szerzői

Keszeg Anna

A divat fővárosa

Párizsi napló 3.A 21. század végi, Párizst kutató divattörténésznek ajánlom figyelmébe azt, ami következik. Biztosíthatom őt arról, hogy a diszkontinuitás fogalmának csinos példáján dolgozhat. A gondok ott kezdődnek, hogy mit tekint Párizsnak: a 20 kerületnyi belvárost, az első két közlekedési zónát, vagy pedig Île de France-ot, a metropolisz Párizst. Illetve hogy a divatot az azt közvetítő, a közvetítésre szakosodott intézmények felől közelíti meg, vagy a látszattal való játék minden szociális hálóban visszakereshető jelenségének tekinti. Másként: az-e a divat, amit kevesen, de a szakértők viselnek, vagy az-e, ami ebből kikerül az utcára? S még ha az első meghatározásnál marad, akkor is az utcák, a terek, a kerületek sajátos szemantikájával dolgozik. Párizs területén az eliteknek szóló divat egyenetlenül oszlik el. Kérdéses az is, hogy a város utcáin özönlő tömeg melyik rétege párizsi: az ott születettek, a teljesen asszimiláltak, a fehér francia ajkúak, vagy a városban való viselkedésről hiteles reprezentációkat forgalmazó turisták is igényt tarthatnak erre a névre?A városban aszimmetrikusan megoszló divatjelenségek megengedik, hogy megkerüljem ezeket a kérdéseket, s a ‘divat’ párizsi tünetei közül válogassak. Érdemes januárban jönni Párizsba, ha utána el is lehet menni onnan. Ez a nagy leárazások periódusa, kihasználni nyilván annak a kockázatával érdemes, hogy néhány napon belül a jó vásár a szomszéd lányon, a könyvtárosnénin és a földalattiban az utazótárson szintén rajta lesz. Ezért jó oda menni vele, ahol nem adottak ugyanazok a lehetőségek. Ilyenkor jelennek meg a kirakatokban a soldes feliratú pólót viselő próbababák, a kirakatot teljesen kitöltő soldes plakátok. Vagy az olyan szövegek, mint a La tentation n’a pas de prix (La City üzlethálózat). Nyilván okosan vásárolni ilyenkor is lehet. Erre való a soldes-kultúra. Először is ismerni kell a napszakok jelentését: a délelőtti és déli órák alkalmasabbak a vásárlásra, a tömeget nem, de legalább a tolongást el lehet kerülni. A francia nők szabad napot kérnek, hogy kihasználják ezt a lehetőséget. A vidéki városokból néha családok jönnek fel egy-két courir des magasins napra. Úgyhogy senkinek ne okozzon meglepetést, ha ilyenkor a Benetton olyan, mint egy fripes-lerakat. Aztán a január hetedikétől a hónap végéig, esetleg február első hetében is tartó leárazási periódus sem mindig jelenti ugyanazt. A viszonylag hosszú időszakban az árak többször is csökkenhetnek. Más és más vásárra alkalmas a leárazás első és utolsó hete. Nem rossz ötlet már január 7-e előtt kinézni a megvásárolandókat. Természetesen nagy előny, ha XXL méretet hordunk, így a leárazás utolsó hete is alkalmas a beszerzésre. Azt viszont nem jó elfelejteni, hogy ebben a periódusban adódik el az idei termés, vagyis ekkor kezd el kimenni a divatból.Ilyenkor jól vásárolni mindenhol lehet:a. A készruhaüzletekben. Ezt a műfajt egyszerű és célszerű a Les Halles kereskedelmi központban, a Pompidou Központhoz nagyon közel, de akár a nagy bulvárokon is keresni (Rivoli, Saint-Michel, Saint-Germaine). A NafNaf, a Mango, a Promod, a Côte à Côte, a Zara nektek szól, új idők szavára érzékeny ifjú hölgyek, a Gap és a Benetton a minőség és örök érvényű modellek paradicsoma (ezért voksol a sportosan sikkesre), a H&M, illetve a C&A Clockhouse részlege az alternatívak és kispénzűek otthona. Minelli, illetve André a párizsi Leonardo, ínyenceknek viszont a Saint-Denis utcai Madoxot ajánlom, a színes manócipő-választékért. Olcsó és en vogue műanyag ékszerért a Claire’s-be jó elmenni.b. A nagyáruházakban. Ezek arra valók, hogy közvetítsenek a készruhaboltok és a divattervezők bemutatóüzletei között. A La Samaritaine, a Galeries Lafayette, az Au Bon Marché, az Au Printemps már jó előkészítő terepei az exkluzív divatházak frusztráló hatásának. A La Samaritaine aranyozott, szecessziós belseje különösen alkalmas az ilyenfajta edzésre. c. Az exkluzív divatáruházakban. Itt látszik igazán, hogy mit tud a bal part és mit a jobb. A Szajna jobb partján, a Champs-Elysées-n, illetve az erről leágazó utcákban keresnek helyet azok a divattervezők, akik számítani akarnak. Az Avenue Montaigne, az Avenue George V, a Rue du Faubourg Saint-Honoré kirakatainál alkalmasabb divatvilág-propedeutikát Párizsban nem lehet találni. Az Avenue George V és a Champs-Elysées metszéspontjában egy épület nagyságú Louis Vuitton-bőrönd: ugye köztudott tény, hogy az 1854-ben alakult ház az idén jubilál? A kirakatban az alapító neonarca végre már nem Jennifer Lopez jelentősen újragondolt alakja, hanem a most éppen zöld-lila Vuitton-táskák mellett. Gaultier-nél minimal art-os inspirációjú szürke háttér, s még mindig aktuális a Kriziánál és a Pradánál a vonások nélküli próbababa. A női arc egyedül Diornál nem személytelen, Galliano igencsak tudja, hogy mi és ki kell a bőrhímzéses, rokokós cipőkhöz. Chanelnél és Guccinál divatos design-elem a művirág. A Comme des Garçons belterét a piros és a fehér hatvanas inspirációjú kontrasztjában gondolták el. A leárazást Christian Lacroix játékos aláírásába esett tintapacák jelzik, ironikus tükrei a jelenségnek.Mindez mit sem érne a kávéházak, szórakozóhelyek nélkül. 1983 óta működik a Philippe Stark tervezte Costes Café, ami elindította az építészek és tervezők megkreálta kávéházak, party-terek divatját. A Le Cab Ora Ito tervezésében lila-fehér-fekete árnyalatokban, körasztalok körül futó körpadokkal, az Étienne Marcel (tervezők: Philippe Parreno, Pierre Huyghe) hetvenes éveket idéző okkersárga székeivel azokat várják, akiknek van az utóbbi helyekről beszerzett mutogatnivalójuk. A Christian de Portzamparc tervezte Pompidou-beli kávéház sem a legrosszabb választás. És nyilván a design-butikok, ahol az üzlettervező már saját ízlése szerint könnyíti meg a párizsi választék személyre szabott kihasználását, de egy egész nap kitöltését is (Cosmic Galerie, Erco, Flos, Haute Définition, de/di/by).Minderről kiválóan tudósítanak a női és divatmagazinok. A mainstreamből említek csak néhányat: Vogue, Numéro, Officiel, illetve a közönségesnek számító, de hetente megjelenő, ezért legnaprakészebb Elle. Ezekből a lapokból lehet beszélni tanulni, lehet a reklám- és divatfotók éppen aktuális retorikájára következtetni, de a mindennapok gyakorlatait sem árt az itt megjelenő cikkek mértékére szabni. A Vogue sokszor szól az éppen aktuális kulturális eseményekről és mondén fogadtatásukról, elolvastatja a legfrissebben irodalmi díjat nyert könyvet, bemutatja a nevesebb galériák még ismeretlen kiállítóit. Vagyis nagyon a párizsi események margójára íródik. A lapok nagy előnye, hogy ezek nem a centrum–periféria logika szerint szerezhetők be.Ugyancsak elérhető az a divatkurzus is, amit a Louvre iskolájában szerveznek péntek délutánonként. Ilyenkor aztán felvonul a párizsi ifjúság művészetis rétege, a Chanel-kosztümökön nevelkedett öreg hölgyek, a turisták, akik Párizsból valami divatepisztemológiát is hazavinnének, de az öreg hölgyekkel elcipelt öreg férjek is, akik a vetítéses, így sötétben zajló üléseket végigalusszák. A Galliera Divatmúzeum alkalmazottai sorra beszélnek szakterületükről: az Haute Couture válságáról, a divat számára csak a szexuális forradalom után láthatóvá váló férfiról, a divatbemutatók kultúrájáról, a nagyáruházak kereskedelmi szerepéről. Áprilisban egy Lacroix-interjú miatt különösen érdemes megkeresni a Rivoli utca 97. alatti előadótermet. Vigyázat, a belépés ingyenes, tehát könyöklős. Ajánlom továbbá mindenki figyelmébe a bámészkodást, ami itt egyáltalán nem elhanyagolható módszere a ruházkodási kultúrában végbemenő változások érzékelésének. A párizsi sziluettek és arcok elég comme il faut kis iránytűnek számítanak.

Címkék: Keszeg Anna irása

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu