Szeretettel köszöntelek a Divat klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Divat klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Divat klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Divat klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Divat klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Divat klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Divat klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Divat klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A divat fővárosa
Párizsi napló 3.A 21. század végi, Párizst kutató divattörténésznek ajánlom figyelmébe azt, ami következik. Biztosíthatom őt arról, hogy a diszkontinuitás fogalmának csinos példáján dolgozhat. A gondok ott kezdődnek, hogy mit tekint Párizsnak: a 20 kerületnyi belvárost, az első két közlekedési zónát, vagy pedig Île de France-ot, a metropolisz Párizst. Illetve hogy a divatot az azt közvetítő, a közvetítésre szakosodott intézmények felől közelíti meg, vagy a látszattal való játék minden szociális hálóban visszakereshető jelenségének tekinti. Másként: az-e a divat, amit kevesen, de a szakértők viselnek, vagy az-e, ami ebből kikerül az utcára? S még ha az első meghatározásnál marad, akkor is az utcák, a terek, a kerületek sajátos szemantikájával dolgozik. Párizs területén az eliteknek szóló divat egyenetlenül oszlik el. Kérdéses az is, hogy a város utcáin özönlő tömeg melyik rétege párizsi: az ott születettek, a teljesen asszimiláltak, a fehér francia ajkúak, vagy a városban való viselkedésről hiteles reprezentációkat forgalmazó turisták is igényt tarthatnak erre a névre?A városban aszimmetrikusan megoszló divatjelenségek megengedik, hogy megkerüljem ezeket a kérdéseket, s a ‘divat’ párizsi tünetei közül válogassak. Érdemes januárban jönni Párizsba, ha utána el is lehet menni onnan. Ez a nagy leárazások periódusa, kihasználni nyilván annak a kockázatával érdemes, hogy néhány napon belül a jó vásár a szomszéd lányon, a könyvtárosnénin és a földalattiban az utazótárson szintén rajta lesz. Ezért jó oda menni vele, ahol nem adottak ugyanazok a lehetőségek. Ilyenkor jelennek meg a kirakatokban a soldes feliratú pólót viselő próbababák, a kirakatot teljesen kitöltő soldes plakátok. Vagy az olyan szövegek, mint a La tentation n’a pas de prix (La City üzlethálózat). Nyilván okosan vásárolni ilyenkor is lehet. Erre való a soldes-kultúra. Először is ismerni kell a napszakok jelentését: a délelőtti és déli órák alkalmasabbak a vásárlásra, a tömeget nem, de legalább a tolongást el lehet kerülni. A francia nők szabad napot kérnek, hogy kihasználják ezt a lehetőséget. A vidéki városokból néha családok jönnek fel egy-két courir des magasins napra. Úgyhogy senkinek ne okozzon meglepetést, ha ilyenkor a Benetton olyan, mint egy fripes-lerakat. Aztán a január hetedikétől a hónap végéig, esetleg február első hetében is tartó leárazási periódus sem mindig jelenti ugyanazt. A viszonylag hosszú időszakban az árak többször is csökkenhetnek. Más és más vásárra alkalmas a leárazás első és utolsó hete. Nem rossz ötlet már január 7-e előtt kinézni a megvásárolandókat. Természetesen nagy előny, ha XXL méretet hordunk, így a leárazás utolsó hete is alkalmas a beszerzésre. Azt viszont nem jó elfelejteni, hogy ebben a periódusban adódik el az idei termés, vagyis ekkor kezd el kimenni a divatból.Ilyenkor jól vásárolni mindenhol lehet:a. A készruhaüzletekben. Ezt a műfajt egyszerű és célszerű a Les Halles kereskedelmi központban, a Pompidou Központhoz nagyon közel, de akár a nagy bulvárokon is keresni (Rivoli, Saint-Michel, Saint-Germaine). A NafNaf, a Mango, a Promod, a Côte à Côte, a Zara nektek szól, új idők szavára érzékeny ifjú hölgyek, a Gap és a Benetton a minőség és örök érvényű modellek paradicsoma (ezért voksol a sportosan sikkesre), a H&M, illetve a C&A Clockhouse részlege az alternatívak és kispénzűek otthona. Minelli, illetve André a párizsi Leonardo, ínyenceknek viszont a Saint-Denis utcai Madoxot ajánlom, a színes manócipő-választékért. Olcsó és en vogue műanyag ékszerért a Claire’s-be jó elmenni.b. A nagyáruházakban. Ezek arra valók, hogy közvetítsenek a készruhaboltok és a divattervezők bemutatóüzletei között. A La Samaritaine, a Galeries Lafayette, az Au Bon Marché, az Au Printemps már jó előkészítő terepei az exkluzív divatházak frusztráló hatásának. A La Samaritaine aranyozott, szecessziós belseje különösen alkalmas az ilyenfajta edzésre. c. Az exkluzív divatáruházakban. Itt látszik igazán, hogy mit tud a bal part és mit a jobb. A Szajna jobb partján, a Champs-Elysées-n, illetve az erről leágazó utcákban keresnek helyet azok a divattervezők, akik számítani akarnak. Az Avenue Montaigne, az Avenue George V, a Rue du Faubourg Saint-Honoré kirakatainál alkalmasabb divatvilág-propedeutikát Párizsban nem lehet találni. Az Avenue George V és a Champs-Elysées metszéspontjában egy épület nagyságú Louis Vuitton-bőrönd: ugye köztudott tény, hogy az 1854-ben alakult ház az idén jubilál? A kirakatban az alapító neonarca végre már nem Jennifer Lopez jelentősen újragondolt alakja, hanem a most éppen zöld-lila Vuitton-táskák mellett. Gaultier-nél minimal art-os inspirációjú szürke háttér, s még mindig aktuális a Kriziánál és a Pradánál a vonások nélküli próbababa. A női arc egyedül Diornál nem személytelen, Galliano igencsak tudja, hogy mi és ki kell a bőrhímzéses, rokokós cipőkhöz. Chanelnél és Guccinál divatos design-elem a művirág. A Comme des Garçons belterét a piros és a fehér hatvanas inspirációjú kontrasztjában gondolták el. A leárazást Christian Lacroix játékos aláírásába esett tintapacák jelzik, ironikus tükrei a jelenségnek.Mindez mit sem érne a kávéházak, szórakozóhelyek nélkül. 1983 óta működik a Philippe Stark tervezte Costes Café, ami elindította az építészek és tervezők megkreálta kávéházak, party-terek divatját. A Le Cab Ora Ito tervezésében lila-fehér-fekete árnyalatokban, körasztalok körül futó körpadokkal, az Étienne Marcel (tervezők: Philippe Parreno, Pierre Huyghe) hetvenes éveket idéző okkersárga székeivel azokat várják, akiknek van az utóbbi helyekről beszerzett mutogatnivalójuk. A Christian de Portzamparc tervezte Pompidou-beli kávéház sem a legrosszabb választás. És nyilván a design-butikok, ahol az üzlettervező már saját ízlése szerint könnyíti meg a párizsi választék személyre szabott kihasználását, de egy egész nap kitöltését is (Cosmic Galerie, Erco, Flos, Haute Définition, de/di/by).Minderről kiválóan tudósítanak a női és divatmagazinok. A mainstreamből említek csak néhányat: Vogue, Numéro, Officiel, illetve a közönségesnek számító, de hetente megjelenő, ezért legnaprakészebb Elle. Ezekből a lapokból lehet beszélni tanulni, lehet a reklám- és divatfotók éppen aktuális retorikájára következtetni, de a mindennapok gyakorlatait sem árt az itt megjelenő cikkek mértékére szabni. A Vogue sokszor szól az éppen aktuális kulturális eseményekről és mondén fogadtatásukról, elolvastatja a legfrissebben irodalmi díjat nyert könyvet, bemutatja a nevesebb galériák még ismeretlen kiállítóit. Vagyis nagyon a párizsi események margójára íródik. A lapok nagy előnye, hogy ezek nem a centrum–periféria logika szerint szerezhetők be.Ugyancsak elérhető az a divatkurzus is, amit a Louvre iskolájában szerveznek péntek délutánonként. Ilyenkor aztán felvonul a párizsi ifjúság művészetis rétege, a Chanel-kosztümökön nevelkedett öreg hölgyek, a turisták, akik Párizsból valami divatepisztemológiát is hazavinnének, de az öreg hölgyekkel elcipelt öreg férjek is, akik a vetítéses, így sötétben zajló üléseket végigalusszák. A Galliera Divatmúzeum alkalmazottai sorra beszélnek szakterületükről: az Haute Couture válságáról, a divat számára csak a szexuális forradalom után láthatóvá váló férfiról, a divatbemutatók kultúrájáról, a nagyáruházak kereskedelmi szerepéről. Áprilisban egy Lacroix-interjú miatt különösen érdemes megkeresni a Rivoli utca 97. alatti előadótermet. Vigyázat, a belépés ingyenes, tehát könyöklős. Ajánlom továbbá mindenki figyelmébe a bámészkodást, ami itt egyáltalán nem elhanyagolható módszere a ruházkodási kultúrában végbemenő változások érzékelésének. A párizsi sziluettek és arcok elég comme il faut kis iránytűnek számítanak.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!